Deney ve Gözlem Çalışmaları
İşlediğimiz derslerde konuları pekiştirmek için bir takım yöntemler kullanılabilir. Tarih ve coğrafya derslerinde haritaları kullanırken , matematikte test çözme pratiği yaparız. Sayısal derslerden biri olan fen bilgisi dersinin konularını daha iyi anlamak için yaptığımız deneylerdir.
Deney Nedir?
Deneyler ,bilimsel bir gerçeği göstermek, bir yasayı doğrulamak, bir varsayımı kanıtlamak amacıyla yapılan işlem olarak nitelendirebiliriz.Sitemizde yer verdiğimiz fen bilgisi konuları için deney ve gözlem çalışmaları isimli kategorimizi öğrencilerimiz ile buluşturuyoruz. Fen konularını daha iyi anlayacak ve anlatılan konuları bilinç altınızda somutlaştıracaksınız.
Sitemizde yer verdiğimiz deneyleri şöyle bir hatırlayalım;
Akciğerlerimizin nasıl çalıştığını merak mı ediyorsunuz ?
O halde hep birlikte akciğerlerimizin nasıl çalıştığını anlayabileceğimiz bir deney yapalım. Aşağıdaki malzemeleri alıp deneyin yapılışını takip ederek uygulayıp görelim.
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER :
Araç ve Gereçler:
- Kesikli plastik şişe
- Tek delikli tıpa
- Cam boru
- İki adet balon
- Plastik bant
- ip
Araç ve Gereçler:
- Kesikli plastik şişe
- Tek delikli tıpa
- Cam boru
- İki adet balon
- Plastik bant
- ip
DENEYİN YAPILIŞI :
Plastik şişenin kesik tabanına dikkatlice kesilmiş büyük bir balon geçirerek gerelim. Çevresini sıkıca bantlayalım. Balonun ağzını iple bağlayarak ipin ucunu sarkıtalım.
Küçük balonu cam borunun ucuna sıkıca bağlayalım. Cam boruyu tıpaya geçirelim. Balon şişenin içinde olacak şekilde tıpayı şişenin ağzına yerleştirelim.
Bu araçları hangi organların yerine kullandık? Cam boru, soluk borusunu; ucundaki balon, akciğeri; kesik şişe, göğüs boşluğunu temsil etmektedir. Alttaki balon ise, diyaframı simgelemektedir. Alttaki balonu ipten tutarak aşağıya doğru çekelim. Şişenin hacminde değişme oldu mu? Şişenin içindeki balonu gözleyelim. Nasıl bir değişiklik meydana geldi? Balon neden şişti? Alttaki balonun ipini aşağıya doğru çekince şişenin hacmi genişler.
Şişenin içerisindeki havanın basıncı düşer. Dışarıdaki hava cam borudan şişenin içindeki balona dolar ve balonu şişirir. Balonun ipini bırakalım ve gözleyelim. Şişenin içindeki balon yine eski haline geldi mi? Çektiğimiz ipi bıraktığımızda balonun içindeki hava dışarı çıkar. Akciğerlerimiz de benzer şekilde çalışır.
Plastik şişenin kesik tabanına dikkatlice kesilmiş büyük bir balon geçirerek gerelim. Çevresini sıkıca bantlayalım. Balonun ağzını iple bağlayarak ipin ucunu sarkıtalım.
Küçük balonu cam borunun ucuna sıkıca bağlayalım. Cam boruyu tıpaya geçirelim. Balon şişenin içinde olacak şekilde tıpayı şişenin ağzına yerleştirelim.
Bu araçları hangi organların yerine kullandık? Cam boru, soluk borusunu; ucundaki balon, akciğeri; kesik şişe, göğüs boşluğunu temsil etmektedir. Alttaki balon ise, diyaframı simgelemektedir. Alttaki balonu ipten tutarak aşağıya doğru çekelim. Şişenin hacminde değişme oldu mu? Şişenin içindeki balonu gözleyelim. Nasıl bir değişiklik meydana geldi? Balon neden şişti? Alttaki balonun ipini aşağıya doğru çekince şişenin hacmi genişler.
Şişenin içerisindeki havanın basıncı düşer. Dışarıdaki hava cam borudan şişenin içindeki balona dolar ve balonu şişirir. Balonun ipini bırakalım ve gözleyelim. Şişenin içindeki balon yine eski haline geldi mi? Çektiğimiz ipi bıraktığımızda balonun içindeki hava dışarı çıkar. Akciğerlerimiz de benzer şekilde çalışır.
şişenin